Image default
Games Nieuws Reviews

Recensie Call of Duty Advanced Warfare

Het is november 2014 en dat betekend zoals ieder ander jaar de release van een game die al jaren lang gamers en pers in de ban weet te houden, goed of slecht, mooi of lelijk ieder jaar is er de zelfde discussie onder ons of Call of Duty het dit jaar wel beter of slechter doet dan voorgaande jaren. Laat ik vast een ding verklappen voor ik begin, in mijn mening is de game meer van het zelfde maar toch met een frisse wind.

Schermafbeelding 2014-11-07 om 13.32.51

Ook mij gebeurt jaar in jaar uit dat ik wel klaar ben met Call of Duty en uiteindelijk door het grote media offensief van Activision alsnog op het laatste moment aan boord spring van de denderende trein. Met nog Ghost in me achterhoofd had ik nog maar weinig vertrouwen in weer een nieuwe Call of Duty maar toen de nieuwe setting bekend werd was ik overstag. Maar wie bang is dat de game geheel anders aanvoelt en is die hoeft zich geen enkele zorg te maken want alle ingredienten van Call of Duty zijn in de MP volop aanwezig met een kleine twist genaamd EXO.

De EXO is dan ook de enige echte vernieuwing binnen deze Call of Duty en wel eentje waar je vooral in het begin van de MP erg aan moet wennen, maar zorg dat je deze goed onder controle hebt en je speelt weer net als van ouds!

iu

De EXO geeft je een double jump maar ook een boost vooruit om snel te kunnen ontkomen of boosten in de lucht met een air jump voor een instant kill.

Ook heeft de nieuwe MP weer een compleet nieuw systeem bedacht voor de uitrusting genaamd Pick 13 waarmee je jouw karakter kunt aanpassen en optimaliseren zoals jij dat wilt. Ook verdien je nieuwe gear om je personage aan te passen naar jouw wensen en keuze en kun je in totaal meer dan 1000 verschillende outfits verdienen door het doen van opdrachten in de MP.

Zoals je ziet is er behoorlijk wat te doen en als je dan kijkt dat alle klassieke speelmodus aanwezig zijn incl. Servivor en Infected hoef je je met de MP niet te vervelen en zal het je nog lange tijd zoet houden.

Maar naast de Multi Player waar de meeste gamers deze game voor kopen is er ook dit jaar weer een single player en wat voor eentje, ik persoonlijk vind deze ervaring altijd net zo belangrijk als de MP en van Advanced Warfare is hij dit jaar het beste uit de hele serie.

Dit zal mede komen omdat de setting die gebruikt wordt gewoon helemaal mijn ding is maar ook omdat alles er gewoon zo verrekte goed uitziet en het verhaal ach ja dat kennen we inmiddels wel maar wordt dit jaar echt goed vertaalt door niemand minder dan Kevin Spacey.

Het verhaal wordt vertelt in het jaar 2054 waar het bedrijf ATLAS wordt geleid door CEO Jonathan Irons welke dus wordt gespeeld door `Kevin Spacey. ATLAS is een groots particulier militair bedrijf met de beste en meest geavanceerde technologieën in de wereld. Omdat Amerika vanaf het begin af aan al gefaald heeft democratie in de hele wereld te krijgen begint Jonathan Irons een oorlog tegen zijn eigen land om zelf een grootmacht te worden in de wereld. Dat is het verhaal dan in een hele kleine notendop maar het is al met al prachtig uitgewerkt en ik kan dan ook iedereen die van moderne technologie houd aanraden deze singleplayer te gaan spelen!

iu-2

Dan nog even wat betreft het grafische aspect van de game, deze is voor het eerst in mijn ogen indrukwekkend verbeterd, vooral als het om de personage’s van het spel gaat. Maar ook de prachtige futuristische Seoul met al zijn neonverlichting en indrukwekkende videowalls liet me menig keer watertanden van genot.

Een van de echte indrukwekkende momenten is voor mij het gevecht met soldaten in auto’s op een drukke snelweg terwijl jij als een gek de wagens van de weg knalt en overspringt van bus naar bus waarbij je op het eind bijna van de bus lazert en net een auto kunt ontwijken van de vijand die je tussen zijn bumper en de bus wil verpulveren waarna jij op de auto jumpt, het schild van de vooruit rukt en hem via de vooruit zo tegen een paal aan lazert, opgeruimd staat netjes!

Mijn conclusie:

Advanced Warfare is een game met een voorspelbare gameplay die een leuke twist heeft gekregen door het gebruik van de EXO, daarmee is het hightech pak wat je draagt ook meteen de grootste vernieuwing maar wat maakt dat uit! Na het zwaar tegenvallende Ghost van vorig jaar heeft debutant Sledgehammer Games alles uit de kast getrokken om de serie een nieuwe BOOST te geven in letterlijke en figuurlijke zin en in mijn ogen zijn ze daar ruimschoots in geslaagd.

Als ze straks de eerste patch’s gaan uitgeven die ook voor een betere balans in wapens en vooral de spawn punten gaat zorgen dan komt het met deze game helemaal goed en kun je je hier weer de gehele winter volop in vermaken.

Mijn cijfer: 8.5

Deze game is gespeeld op de Playstation 4.

TIP: Gebruik een VPN voor je Kodi systeem en vergeet niet om eens Real-Debrid een maand te proberen!