Image default
Games Reviews

Recensie Uncharted: The Nathan Drake Collection

Als ik terug kijk op mijn tijd met de Playstation 3 is er wat mij betreft 1 game serie die er met kop en schouders bovenuit steekt als het gaat om avontuur en gameplay, dit gecombineerd met voor die tijd schitterende graphics en het vertellen van een prachtig verhaal. Dan heb ik het uiteraard over Uncharted!

iu-3

Met het naderen van de finale Uncharted 4 “A Thiefs End”, was het wat mij betreft een zeer goede set van Sony om de eerste 3 delen opnieuw uit te brengen want er zijn immers genoeg playstation gamers bijgekomen die de serie nog nooit hebben gespeeld.  Vaak is dit in veel gevallen een goedkope manier van geld verdienen voor de uitgever door er een label HD Remastered aan te hangen met wat licht opgepoetste graphics en that’s it. Maar wie ontwikkelaar Naughty Dog kent weet dat zij nooit een goedkoop product afleveren en enkel voor kwaliteit gaan.

Echter is deze collectie niet door Naughty Dog gemaakt, maar lag de zeer hoge taak er iets geslaagd’s van te maken bij Bleupoint games. Een ding kan je alvast verklappen, dat zij zeer goed werk hebben afgeleverd, waar ook Naughty Dog trots op kan zijn!

Nathan Drake,

Voor wie nog nooit van de Uncharted serie heeft gehoord zal ik een klein stukje van de sluier onthullen, want alles verklappen is niet leuk en zeker niet met deze serie. Uncharted gaat over de schat jager Nathan Drake, die naast het houden van avontuur ook dol is op het vinden van grote schatten en eeuwige roem (Indiana Jones anyone?). Samen met zijn vaste partner Sully Sullivan en een hoop andere karakters, die hij op zijn reizen tegen komt, ontdekt hij over de hele wereld de mooiste en grootste historische plekken.

Uncharted 2

Uiteraard gaat dit allemaal niet zonder slag of stoot en komt hij met grote regelmaat in aanraking met zware criminelen, die net als hij opzoek zijn naar de verloren schatten wat telkens weer zorgt voor spectaculaire achtervolgingen en prachtige actie scene’s die thuis horen in de grootste blockbusters.

Uncharted het begin,

Met Uncharted Drake’s Fortune begint het lange verhaal van Nathan Drake opzoek naar eeuwige roem en het grote fortuin. Dit deel dat verscheen in 2007 verraad wel dat het spel inmiddels al weer 8 jaar oud is. Zo zie je met enige regelmaat dat bepaalde animaties zijn achterhaald en het beeld soms wat blurry overkomt, maar dit is nooit echt storend voor het verhaal. Een ander klein puntje van kritiek is dat er wel zo nu en dan trail en error bij komt kijken, maar geloof mij als ik zeg dat het het waard is om te blijven proberen. Het verhaal is echt prachtig in elkaar gestoken en laat je achter met het verlangen naar meer, en meer krijg je gelukkig want je kunt meteen verder met deel 2!

Uncharted™: The Nathan Drake Collection_20150926101910

Uncharted Among Thieves,

In het 2e deel van de serie hebben we het meteen over een groot aantal verbeteringen ten opzichte van deel 1. Zo zijn controls door Naughty Dog echt naar nieuwe hoogte getild voor die tijd (2009), zo zijn het klimmen en richten in de game flink aangepast en zijn de graphics voor de PS3 flink opgepoetst wat vooral in deze collectie op de PS4 goed zichtbaar is. Vooral door de hogere framerates en nog betere visuals dan zijn voorganger is het een genot voor het oog. Ook het verhaal is nog beter uitgelicht en de diepgang van de karakters komt beter tot zijn recht dan ooit tevoren.

Uncharted 3

Met de komst van deel 3 (2011) Drake’s Deception voelt de game zo goed als compleet, nog meer animaties voor de karakters samen met nog verder verbeterde graphics en controls maakt dat de serie nog mooier is dan ooit tevoren.  Zo komt vooral de verbeterde besturing tot zijn recht in de grootse achtervolgingen en de heftige shoot-outs die je in Uncharted met grote regelmaat tegen komt.

Uncharted 11

Extra info: Het deel Uncharted Golden Abyss welke in 2012 verscheen voor de PS Vita is niet toegevoegd aan de collectie, maar dat is op zich ook geen probleem omdat dit meer een prequel is op Drake’s Fortune en dus weinig toevoegt aan het complete verhaal van Nathan Drake.

De serie nogmaals beleven ja of nee?

Nu komt de vraag of de Nathan Drake Collectie het waard is om te spelen, vooral als je al eens de serie hebt doorlopen. Nu de game Uncharted 4 “A Thief’s End” bijna klaar is voor de release in maart 2016 is het fijn dat je de gelegenheid hebt om alle 3 de delen nogmaals te spelen. Zo heb ik ze nu alle 3 doorlopen en ontdekte ik toch opnieuw momenten die ik me niet meer kon herinneren. Ook zijn de verbeterde graphics een genot voor de herbeleving van alle 3 de delen, maar je merkt wel dat vooral deel 1 qua controls en physics toch wel is verouder. Dit neemt niet weg dat het verhaal zeer goed in elkaar steekt en het je van het begin tot eind weet te boeien.

Een ander punt van aandacht is dat de Nathan Drake Collection alleen een single player ervaring heeft, omdat de multiplayer uit deel 2 & 3 niet aanwezig zijn op de collectie. En alhoewel dit als een domper kan overkomen is het voor mij geen gemis, want de servers van de orginele multiplayer staan al lange tijd droog en zouden toch leeg zijn geweest als ze deze wel zouden hebben toegevoegd. Daarnaast bevat de Drake Collection toegang tot de Beta van de Uncharted 4 multiplayer wanneer deze begin volgend jaar beschikbaar komt en ben je vast niet lang alleen. Overigens wil ik er wel bij vermelden dat er een nieuwe modus aan alle 3 de delen is toegevoegd genaamd Speed Run waarin je zo snel mogelijk door de game moet zien te racen en je jouw tijd met die van je vrienden kan vergelijken.

• 90%
    The Nathan Drake Collection - 90%
90%

Conclusie

Het is fijn om de hele serie die begonnen is op de Playstation 3 nu nogmaals te ervaren op de nieuwe hardware. Ditmaal in prachtige omgevingen met zeer veel detail. Toch als je de 3 games al eens hebt gespeeld bieden ze op de verbeterde controls en de vernieuwde graphics na weinig nieuws. Persoonlijk (en dat is toch altijd met reviews) vind ik dat je als ware fan van de serie het zeker nog eens moet doorlopen gezien het feit dat deel 4 op komst is en de serie definitief gaat afsluiten, al is het maar om je geheugen op te frissen en te genieten van wat deze collectie biedt. Ben je geheel nieuw in de serie en hou je van games met een sterk verhaal en een goede manier van vertellen dan is dit een must have! Het is namelijk gewoon de aller beste manier om kennis te maken met dit prachtige verhaal en voor nog geen 6 tientjes krijg je maar liefst 3 volledige games!

Check de beste prijs hier!

Verzenden
User Review